Už dlhšie vnímam, že Maxík nereaguje na zvuky, tak ako by mal. Obyčajne, keď dieťa plače a pristúpi k nemu blízka osoba (mama, otec) a začne na neho rozprávať, tak dieťa prestane plakať. U nás tomu tak nie je. Maxim nereaguje na zvuky zo svojho okolia, respektíve reaguje iba na niektoré – ako napríklad na štekot psa či hlasný zapnutý vysávač.
Jún, 2014. Ležím s Maxom znova v nemocnici, tentokrát v Liptovskej nemocnici. Spríjemňujeme si svoj pobyt čítaním rozprávkových kníh. Dva a pol ročný Maxim mi ukazuje prstom na obrázky v knižke. Zatiaľ nerozpráva, ale i tak spolu komunikujeme prostredníctvom znakov. Ukazuje mi znak knihy, berie do ruky knihu a chce si so mnou čítať. V nemocnici sa toho veľa nedá robiť, ale čítanie má veľmi rád.
Prichádza zdravotná sestrička a s nemým úžasom pozerá na našu komunikáciu prostredníctvom znakov. Prihovára sa nám. Aj ja som mala brata s Downovým syndrómom, zomrel keď mal 22 rokov. Ale on toho veľa nenarozprával. Maxim pozerá na príjemnú tetu a ukazuje jej znak kvietku. Sestrička sa usmieva a vraví: „Aký je zlatý!“
September, 2020. „Mami, mami!““ kričí Maxim a beží k autu, pri ktorom stojím a čakám na neho. „Už som tu. Bol som v škole!“ a objíma ma akoby ma videl po veľmi dlhej dobe. Jeho asistentka Kristínka mi hovorí, že dneska bol ukážkový a krásne pracoval na hodinách v škole. Max chodí do tretej triedy v základnej škole. Má individuálny plán vzdelávania, ale je integrovaný v bežnej triede so svojimi rovesníkmi.
To sú len úryvky niektorých životných situácií. Maxim mal len 8 mesiacov, keď mu lekári okrem diagnózy Downov syndróm, pridali aj diagnózu stredne ťažká poruchu sluchu. Bolo to veľmi ťažké obdobie pre nás ako rodičov. Pamätám si tú veľkú ťažobu na srdci, ktorú som cítila v ten júnový deň.
Obdobie po potvrdení diagnózy bolo pre nás veľmi náročné. Na chvíľu som dokonca prestala hovoriť so svojim synom. V hlave mi bežalo, prečo by som to robila? Je to zbytočné, veď i tak ma nepočuje! Všetko to na mňa doliehalo s odstupom času, po prvých stresoch pri pôrode, v nemocnici, všetky tie diagnózy, liečby, chorobnosť, lekári a iní odborníci… A do toho ešte aj toto. Bolo mi to strašne ľúto.
V extrémnych prípadoch, takéto dieťa upadá do apatie, hnevu či frustrácie. Stráca záujem komunikovať s okolím, lebo mu nik nerozumie a začne sa uťahovať do seba. Cíti sa nemilované a nepochopené. Nevie vyjadriť svoje potreby…
Dieťa, ktoré nevie komunikovať so svojím okolím to má v živote naozaj veľmi náročné. A jeho rodičia to majú ešte náročnejšie.
Rozhovory so Silviou ma utvrdili, že chcem ísť cestou tzv. totálnej komunikácie.
Teda, že budeme na komunikáciu využívať všetky možné prostriedky – gestá, mimiku tváre, hovorené slovo, ale aj posunky či znaky.
V našom prípade, situácia bola naozaj komplikovaná a zdala sa neriešiteľná. Otec Nemec, matka Slovenka, medzi sebou sme sa rozprávali po anglicky a žili sme na Slovensku. Dieťa okrem stredne ťažkej poruchu sluchu, malo ešte aj diagnózu Downov syndróm. Zvažovali sme rôzne spôsoby komunikácie, vrátane použitia posunkového jazyka.
Avšak posunkový jazyk je iný pre Slovákov, iný pre Nemcov a iný používajú v Anglicku či Amerike. Ktorý z nich sme mali učiť svojho syna? Keď sa u nás používali v denno-dennom živote 3 jazyky? Nebude mať v tom chaos? Dokáže sa to vôbec naučiť? Akým jazykom bude komunikovať, keď bude starší? Bude vôbec rozprávať? A čo neskôr, keď pôjde do školy?
Bola to skutočne komplikovaná situácia, ktorú sme nevedeli ľahko vyriešiť. A keďže sme chceli pokračovať vo viacjazyčnej výchove aj u nášho syna Maxa, hľadali sme taký spôsob komunikácie, ktorý by nás v tomto podporoval. A práve tak začal náš príbeh o znakovaní a ilustrovaných obrázkoch. V zahraničí sme objavili sadu ilustrovaných obrázkov so znakmi pre deti s Downovým syndrómom. Tento systém nám pripadal ako skvelý začiatok našej totálnej komunikácie so synom.
A tak sme si povedali, že ideme do toho a uvidíme, čo nám to dá. Začlenili sme do života 3 jazyky, znaky a kartičky (ilustrované obrázky, ktoré sú súčasťou a môjho kurzu o znakovaní). Teraz, keď Max má viac ako 10 rokov, môžem zhodnotiť, že to bolo skvelé rozhodnutie.
Kým Maxim nevedel hovoriť používal na komunikáciu s nami hlavne detské znakovanie. Neskôr sám, úplne prirodzene prešiel na komunikáciu prostredníctvom hovorenej reči a od znakovania upustil.
V období, keď Maxim ešte nebol schopný tvoriť slová a vety, vyjadrovať sa prostredníctvom slov, mohol s nami komunikovať práve prostredníctvom znakov. A to bol náš cieľ. Dieťa bolo spokojnejšie, lebo dokázalo vyjadriť svoje základné potreby pomocou znakov. My sme boli spokojnejší tiež, lebo sme s ním dokázali komunikovať a navyše sme prostredníctvom obrázkov, ktoré ho veľmi bavili, aj podporovali v bilingválnej výchove.
A tak aj v časoch, keď sme ležali v nemocnici, sme si dokázali spríjemňovať čas čítaním a vzájomnou komunikáciou prostredníctvom znakov. Tak ako vtedy v liptovskej nemocnici, keď sa zdravotná sestrička nevedela vynadívať na Maxa ako so mnou prostredníctvom znakov komunikuje. Čítali sme si knihy a Maxim mi nadšene ukazoval znaky, vždy keď pozeral na jednotlivé obrázky v knihe.
Ako Max postupne rástol, znaky prestal používať a začal používať slová, ktoré už vedel… Zo začiatku sa to prelínalo a postupne prešiel iba na komunikáciu prostredníctvom hovoreného slova. No niektoré znaky si pamätá dodnes.
Vďaka znakovaniu sme prečkali veľmi dlhé obdobie, kým náš syn začal rozprávať. Trvalo mu to naozaj dlho a poviem úprimne, že si neviem predstaviť, ako by sme to bez znakovania zvládli. Predpokladám, že by to bolo o mnoho náročnejšie pre nás aj pre neho. A hlavne by to ochudobnilo náš vzájomný vzťah.
Pretože my ľudia sme spoločenské tvory, potrebujeme sa socializovať. Potrebujeme spolu komunikovať a prostredníctvom komunikácie budovať aj svoje vzťahy. A ak nedokážeme spolu komunikovať, lebo nemôžeme, tak potom to má aj negatívny dopad na vzťahy s našimi najbližšími.