Znakovanie a podpora komunikácie
Čo Vás tu čaká?

Úvodné video
Význam komunikácie
Vítam Vás a teším sa, že sa zaujímate ako podporovať rozvoj komunikácie u svojho dieťaťa. Komunikácia je jedným z kľúčových faktorov v našom živote. Ak nie sme schopní komunikovať, nie sme schopní sa adekvátne socializovať. A práve socializácia robí človeka, človekom.
Keď som sa dozvedela o diagnóze stredne ťažká porucha sluchu, Maxim mal len 10 mesiacov. Tušili sme to už skôr, ale potvrdili nám to až tak neskoro. Bolo to veľmi ťažké obdobie pre nás ako rodičov.
Pamätám si ako som na chvíľu prestala hovoriť so svojim vlastným synom. V hlave mi bežalo, prečo by som to robila. Je to zbytočné, veď i tak ma nepočuje. Bolo mi to strašne ľúto. Moje dieťa, ktoré som tak veľmi milovala, nepočulo môj hlas. Nepočul moje riekanky, piesne, ktoré som mu spievala. Počul tak akurát štekanie psa či hlasný vysávač.
Kontaktovala som rôznych odborníkov, aby som nám nejako pomohla. Dozvedela som sa o tzv. totálnej komunikácii.
Pre dieťa je veľmi frustrujúce, ak nemá spôsob ako komunikovať so svojím okolím. Upadá do hnevu, apatie, frustrácie, cíti sa nemilované, nepochopené. Nevie vyjadriť svoje potreby alebo túžby. Dieťa, ktoré nevie komunikovať so svojím okolím to má v živote naozaj veľmi náročné. A nielen samotné dieťa, ale aj jeho rodičia.


Komunikácia výrazne ovplyvňuje náš život. Mala by byť jasná a zrozumiteľná pre všetkých zúčastnených.
Človek využíva rôzne spôsoby komunikácie. Od neverbálnej, cez verbálnu až po komunikáciu činom. My ľudia vedieme debaty, diskusie, dialógy, rozprávame sa samy so sebou, používame gestikuláciu, reč tela, mimiku tváre, kreslíme schémy, náčrty, ukazujeme obrázky, používame znaky, píšeme slová. To všetko je komunikácia.
V našom prípade, situácia bola naozaj komplikovaná a zdala sa neriešiteľná. Otec Nemec, matka Slovenka, medzi sebou sme sa rozprávali po anglicky a žili sme na Slovensku. Dieťa okrem stredne ťažkej poruchu sluchu, malo ešte aj diagnózu Downov syndróm.
Zvažovali sme rôzne spôsoby komunikácie, vrátane použitia posunkového jazyka. Avšak posunkový jazyk je iný pre Slovákov, iný pre Nemcov a iný používajú v Anglicku či Amerike.


Ktorý z nich sme mali učiť svojho syna? Keď sa u nás používali v denno-dennom živote 3 jazyky a k tomu by sme ešte pribrali posunkový jazyk?
Nebude mať v tom chaos? Dokáže sa to všetko vôbec naučiť vzhľadom na diagnózu Downov syndróm a stredne ťažká porucha sluchu? A čo neskôr, keď pôjde do školy? Akým jazykom bude komunikovať? Bude vôbec rozprávať? Bola to skutočne komplikovaná situácia, ktorú sme nevedeli ľahko vyriešiť.
Až sme objavili možnosť komunikácie pomocou znakov – nie nebola to klasická posunková reč – boli to tzv. baby signs pre deti s Downovým syndrómom v kombinácii s kartičkami. Rozhodli sme sa pokračovať v našej stratégii v oblasti viacjazyčnej výchovy a začlenili do života aj znaky a kartičky.
Môj syn, kým nevedel hovoriť používal na komunikáciu s nami hlavne znaky, neskôr prešiel úplne sám a plynule na hovorenú reč.
Ako nám znaky pomohli? Mali sme spoločný jazyk, ktorým sme mohli v rámci rodiny komunikovať. A to bol náš cieľ.
Dieťa bolo spokojnejšie, lebo dokázalo vyjadriť svoje základné potreby či pocity pomocou znakov. Navyše ho kartičky a znaky veľmi bavili a dobre sa pri tom zabával.
Ako syn postupne rástol, znaky prestal používať a začal používať slová, ktoré už vedel. Zo začiatku sa to prelínalo, znaky so slovami a postupne prešiel iba na komunikáciu prostredníctvom hovoreného slova. Ale znaky si pamätá dodnes!
Tak Vám prajem príjemné študovanie a testovanie znakovania priamo u Vás doma!
Pridajte sa k nám do FCB skupiny
Budem rada, ak budete aktívne zdieľať svoje skúsenosti a postrehy z tejto 5. dňovej výzvy priamo do našej FCB skupiny Rodinka výnimočných. Už sa na Vás teším.